
Pierwszy rok za nami
Zakończył się pierwszy rok realizacji projektu „Przedszkole naszych marzeń” współfinansowanego środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+)
w ramach programu FEP 2021-2027. W pierwszym roku szkolnym zrealizowano następujące zajęcia dodatkowe:
• OWP w Rokitach – 80 godzin języka angielskiego, 40 godzin robotyki, 40 godzin zajęć ogólnorozwojowych, 15 godzin gimnastyki korekcyjnej, 105 godzin logopedii,
64 godziny integracji sensorycznej, 7 godzin wyjazdowych zajęć z apiterapii i warsztatów z kaszubszczyzny oraz 3 godziny prezentacji zawodów.
W zajęciach wzięło udział łącznie 90 przedszkolaków.
• OWP w Czarnej Dąbrówce – 100 godzin języka angielskiego, 40 godzin robotyki, 40 godzin zajęć ogólnorozwojowych, 30 godzin gimnastyki korekcyjnej,
150 godzin logopedii, 32 godziny integracji sensorycznej, 7 godzin wyjazdowych zajęć z apiterapii i warsztatów z kaszubszczyzny oraz 3 godziny prezentacji zawodów.
W zajęciach wzięło udział łącznie 84 przedszkolaków.
• OWP w Nożynie – 80 godzin języka angielskiego, 20 godzin robotyki, 40 godzin zajęć ogólnorozwojowych, 15 godzin gimnastyki korekcyjnej, 60 godzin logopedii,
7 godzin wyjazdowych zajęć z apiterapii i warsztatów z kaszubszczyzny oraz 3 godziny prezentacji zawodów. W zajęciach wzięło udział łącznie 47 przedszkolaków.
• OWP w Jasieniu – 40 godzin języka angielskiego, 20 godzin robotyki, 20 godzin zajęć ogólnorozwojowych, 15 godzin gimnastyki korekcyjnej, 60 godzin logopedii,
32 godziny integracji sensorycznej, 7 godzin wyjazdowych zajęć z apiterapii i warsztatów z kaszubszczyzny oraz 3 godziny prezentacji zawodów.
W zajęciach wzięło udział łącznie 31 przedszkolaków.
Przeprowadzono w każdej placówce po 2 spotkania z rodzicami dzieci przedszkolnych na temat wpływu edukacji przedszkolnej na rozwój dziecka oraz zachowania w sytuacjach trudnych
związanych z wychowaniem dzieci w wieku przedszkolnym.
W ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli 5 nauczycielek podjęło studia podyplomowe: 2 osoby gimnastyka korekcyjna,
2 osoby integracja sensoryczna oraz 1 osoba terapia pedagogiczna i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.

W dniach 11 – 18 czerwca 2025 r. odbyły się wyjazdowe zajęcia edukacyjne dla uczestników projektu „Przedszkole naszych marzeń” współfinansowanego ze środków
Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+).
Przedszkolaki z zerówek wzięły udział w wyjazdowych warsztatach z apiterapii w Zagrodzie Cud-Miód w Niezabyszewie. Podczas spotkania dzieci posłuchały ciekawostek o pszczołach,
zobaczyły jak wygląda strój pszczelarza, a nawet mogły przymierzyć jego elementy i obejrzały prawdziwą pszczelą rodzinę w szklanym w szklanym ulu.
Ponadto dzieci poznały metody zastosowania produktów pszczelarskich w utrzymaniu i odzyskaniu zdrowia.
Młodsze grupy przedszkolne wzięły udział w zajęciach edukacyjnych i warsztatach z kaszubszczyzny w Zagrodzie Edukacyjnej CHECZ. Dzieci zobaczyły na czym polega praca rolnika,
jak wyglądają budynki gospodarcze. Ważnym elementem wyjazdu były warsztaty z kaszubszczyzny podczas,
których przedszkolaki wysłuchały legend i piosenek kaszubskich oraz poznały kaszubski alfabet.
Na zakończenie każdej wycieczki nie zabrakło poczęstunku dla dzieci w formie kiełbasek z grilla.





Rekrutacja
Pliki do pobrania:
Załącznik nr 7 Klauzula informacyjna RODO

PRZEDSZKOLE NASZYCH MARZEŃ #FunduszeUE
Projekt „PRZEDSZKOLE NASZYCH MARZEŃ” jak sama nazwa wskazuje skierowany jest do 180 uczniów oddziałów przedszkolnych oraz 5 nauczycieli. Wsparciem zostaną objęte wszystkie placówki wychowania przedszkolnego na terenie Gminy Czarna Dąbrówka.
Celem projektu jest podniesienie jakości usług świadczonych w OWP oraz podniesienie kompetencji nauczycieli.
W ramach projektu dzieci otrzymają kompleksowe wsparcie w postaci dodatkowych zajęć rozwijających kompetencje kluczowe: angielski, robotyka, zajęcia ogólnorozwojowe, zajęcia proekologiczne oraz budowania tożsamości regionalnej, nabywania umiejętności pracy w zespole, pewności siebie, umiejętności komunikacji oraz zajęć wyrównujących szanse edukacyjne dzieci w zakresie stwierdzonych deficytów: logopedia, gimnastyka korekcyjna, integracja sensoryczna. W celu prawidłowej realizacji zaplanowanych działań i osiągnięcia zaplanowanych celów zakupione zostaną niezbędne pomoce dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt do zajęć wyrównujących szanse i rozwijających kompetencje kluczowe.
Nauczyciele podejmą studia podyplomowe: gimnastyka korekcyjna, terapia pedagogiczna i wczesna terapia wspomaga. dziecka, terapia integracji sensorycznej oraz języka angielskiego w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Rodzice otrzymają wsparcie w zakresie podniesienia świadomości wpływu edukacji przedszkolnej na przyszły rozwój dziecka. Projekt będzie realizowany przez okres 07.2024 - 06.2026, z uwagi na szeroki zakres oraz dużą liczbę uczestników, został podzielony na następujące zadania:
1. Podniesienie jakości edukacji przedszkolnej w OWP w Rokitach, Czarnej Dąbrówce, Nożynie i Jasieniu
W ramach zadania zostaną przeprowadzone zajęcia dodatkowe:
1) Rozwijające kompetencje kluczowe:
a) zajęcia z języka angielskiego
b) zajęcia z robotyki
c) zajęcia proekologiczne oraz budowania tożsamości regionalnej
d) zajęcia ogólnorozwojowe
e) spotkania z ludźmi wykonującymi różne zawody (prezentacja zawodów)
2) Zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne dzieci w zakresie stwierdzonych deficytów:
a) gimnastyka korekcyjna
b) logopedia
c) integracja sensoryczna
Zadanie obejmuje również zakup niezbędnych pomocy dydaktycznych i sprzętu na potrzeby prowadzonych zajęć dodatkowych.
2. Doskonalenie zawodowe nauczycieli
W ramach realizacji zadania 5 nauczycielek zostanie objętych doskonaleniem zawodowym w postaci studiów podyplomowych. W wyniku przeprowadzenia diagnozy potrzeb stwierdzono, że nauczyciele w poszczególnych Ośrodkach Wychowania Przedszkolnego wymagają podniesienia kompetencji w zakresie kształcenia kompetencji kluczowych oraz realizacji zdiagnozowanego wsparcia dziecka a także w celu prowadzenia zajęć stymulujących rozwój psychiczny i fizyczny dzieci. W związku z tym w ramach zadania 2 osoby będą studiować gimnastykę korekcyjną, 1 osoba język angielski w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, 1 osoba terapię integracji sensorycznej oraz 1 osoba terapię pedagogiczną i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.
3. Utworzenie specjalistycznej sali do prowadzenia zajęć logopedycznych w OWP w Rokitach i w Czarnej Dąbrówce
W ramach zadania zaplanowano stworzenie sali do specjalistycznych zajęć z logopedii dla uczniów OWP w Rokitach w celu prowadzenia zajęć wspomagających rozwój i prowadzenia terapii dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Obecnie w OWP zajęcia logopedyczne prowadzone są bez specjalistycznego/odpowiedniego sprzętu w warunkach nie pozwalających na odpowiednie skupienie się dzieci.
4. Utworzenie specjalistycznej sali do prowadzenia zajęć Integracji sensorycznej i gimnastyki korekcyjnej w OWP w Jasieniu
W ramach zadania zaplanowano stworzenie sali do specjalistycznych zajęć z gimnastyki korekcyjnej i terapii integracji sensorycznej dla uczniów OWP w Jasieniu w celu prowadzenia zajęć wspomagających rozwój i prowadzenia terapii dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zadanie jest odpowiedzią na potrzeby w zakresie doposażenia w niezbędny sprzęt i specjalistyczne pomoce.
5. Spotkania edukacyjne z rodzicami/opiekunami prawnymi
Rodzice/opiekunowie prawni dzieci przedszkolnych mają niską świadomość w zakresie wpływu edukacji przedszkolnej na rozwój dziecka. Często nie wiedzą jak mogą pomóc swojemu dziecku i jak zachować się w sytuacjach trudnych związanych z wychowaniem dzieci w wieku przedszkolnym. W ramach zadania zaplanowano po 2 spotkania edukacyjne z rodzicami w każdym roku szkolnym.
Efektem realizacji zaplanowanych zadań będzie poprawa jakości edukacji przedszkolnej w gminie Czarna Dąbrówka poprzez realizację dodatkowych zajęć ukierunkowanych na rozwój kompetencji kluczowych oraz przeprowadzenie zajęć wyrównujących szanse edukacyjne dzieci w zakresie stwierdzonych deficytów. W ramach projektu powstaną 3 sale specjalistyczne do zajęć z terapii integracji sensorycznej oraz gimnastyki korekcyjnej w OWP w Jasieniu oraz sala terapeutyczna do logopedii w OWP Czarna Dąbrówka oraz Rokity. Sale te będą wykorzystywane podczas realizacji projektu oraz przez okres min 2 lata po zakończeniu projektu. Do pracy zgodnie z nowymi nabytymi w projekcie kwalifikacjami zostaną zaangażowani nauczyciele, z których umiejętności i wiedzy będą korzystać placówki także po zakończeniu projektu.
Wartość projektu: 643 275,13 PLN
Wysokość wkładu Funduszy Europejskich (dofinansowanie): 546 783,86 PLN
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
